Palautetta
Kuljin kaupungilla mennä viikolla, kun vanha pelikaveri tuli
vastaan ja tervehdysten jälkeen kertoi lukeneensa
Blogin, jossa kerroin Pearl Jam elokuvasta ja baseballista. Tovi
aiheesta puhuttiin ja jäi hyvä mieli, että joku kertoi lukeneensa blogin ja
vielä katsoneensa siihen liittyvän videon.
Tässä oli kyse positiivisesta palautteesta. Monesti palautetta
pelätään, että se on kriittistä tai päällekäyvää.
Toki palautteen antaminenkin on taito.
Mulle palaute on nykyään mahdollisuus parantaa toimintaa. Joko
omaa, yrityksen tai seuran/joukkueen.
Palaute pitäisi aina ottaa niin, ettei se ole henkilökohtainen,
silloin sitä pystyy tarkastelemaan vähemmillä tunteilla. Usein tulee esim.
Crocodiles otteluissa palautetta, että teillä voisi olla joku tietty tuote
myynnissä.
Ensimmäisenä hiipii mieleen, että moniko sitä tarvitsee ja miten
se hankitaan. Kuka sitä myy ja missä.
Eli mietitään toimintaa. Toimintaan tarvitaan ihmisiä ja se on
usein se haasteellisin osa vapaaehtoistoiminnassa.
Yrityksessä tämä ratkaistaan siten, että jollekin työntekijälle
vastuutetaan tämä tehtävä. Vapaaehtoistoiminnassa pitää ensin hyväksyttää
toiminta ja sen jälkeen löytää vapaaehtoinen tekijä, jonka jälkeen voidaan
miettiä hankintaa ja toteutusta. Yleensä tämä ketju on jo katkennut paljon
ennen hankintaa.
Aika kauas siirryttiin palautteesta. Positiivista palautetta
pitää antaa aina joukkojen edessä. Negatiivinen/kehitysehdotukset olisi hyvä
käydä ensin kahden kesken. Tämän opin jo kauan sitten valmennuksessa. Vielä kun
osaisi aina toimia niin.
Palautteen tai kritiikin antoon pitäisi aina liittyä myös
konkreettinen parannusehdotus. Sosiaalinen media on täynnä palautetta, jossa eri
tahoja moititaan, mutta kenelläkään ei ole aikomustakaan tehdä kehitysehdotusta.
Tai jos on, se hautautuu aika äkkiä tuoreemman negatiivisen
tuotoksen alle.
Antakaa palautetta ja ottakaa sitä vastaan, mutta vaatikaa myös
kunnon kehitysehdotuksia.
Crocodilesin palauteboxi: http://links.crocodiles.fi/palauteboxi
Kommentit
Lähetä kommentti